Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonné powerbanky nejen pro případ BLACKOUTu.
Na území celé ČR existují tři linky určené pro přivolání pomoci v nouzi:
- 150 Hasičský záchranný sbor
- 155 Záchranná služba
- 158 Policie ČR
- v některých městech k nim přibývá navíc linka 156, tedy Městská policie
Pravidla volání
- volání na všechna uvedená čísla je bezplatné z pevné i mobilní sítě
- čísla volíme vždy bez předvolby
Po přihlášení operátora sdělíme
- co se stalo
- místo události
- počet zraněných, rozsah události
- své jméno a telefonní číslo
Volající může často nabýt dojmu, že se ho operátor na druhé straně vyptává na věci, které nejsou důležité. Uvědomme si ale, že operátor narozdíl od nás není na místě události a jediné informace získá právě od nás. Z doplňujících informací musí zjistit, co všechno má na místo poslat, jak je událost naléhavá a hlavně kde přesně k ní došlo.
V každém kraji je několik obcí se stejným názvem a může tak dojít k omylu, který podstatně oddálí pomoc. Vždy tedy uvádějme také název nejbližšího velkého města.
Složitější je situace v případě události mimo zastavěnou oblast. Tam musíme uvést i významné orientační body, které poslouží k navedení pomoci. Například kostel, rybník a podobně.
V případě dopravní nehody je nejjistější říct číslo silnice a kilometr nebo poslední odbočku.
Pamatujme si také, že hovor nikdy neukončujeme my, ale pracovník operačního střediska.
Co dělat dál?
Po ukončení hovoru si ponecháme zapnutý telefon u sebe a nikam netelefonujeme. Je totiž možné, že nám dispečer zavolá zpět. To je pravděpodobné, pokud si bude chtít upřesnit nějakou informaci, nebo pokud dojde při události ke zranění a bude potřeba poskytovat první pomoc.
Jednotné evropské číslo 112
V poslední době hojně diskutované číslo, které má své zastánce, ale i odpůrce. Linka 112 je v každém kraji svedena na jedeno centrální pracoviště, které zajišťuje Hasičský záchranný sbor. Pokud jsou všichni operátoři obsazeni, přebírá hovor jiný kraj. Operátor 112ky náš hovor přijme, zpracuje a podle potřeby buď předá tzv. datovou větou příslušným operačním střediskům, nebo hovor rovnou přepojí.
Pokud potřebujeme pomoc konkrétní složky, měli bychom vždy volat její národní tísňovou linku.
Přesto ale jsou situace, kdy je výhodnější volat 112ku:
- náš mobilní telefon nemá signál vlastní sítě
112 je jediné, číslo, které lze volat z jakékoliv sítě. V mobilním telefonu dokonce ani nemusí být vložena SIM karta. - nedokážeme popsat místo události
Pokud voláme na linku 112, zobrazí se operátorovi nejen číslo našeho telefonu, ale také poloha na mapě. Vzhledem k tomu, že poloha se určuje prostřednictvím sítě GSM, není vždy dostatečně přesná. Může ale pomoci při určení oblasti v níž došlo k události. - neovládáme místní jazyk
Především cizinci ocení, že linku 112 obsluhují lidé s dobrou znalostí cizích jazyků. Češi tuto výhodu naopak ocení při pobytu v zahraničí.
Neslyšící
Hasičský záchranný sbor nabízí neslyšícím osobám možnost registrovat své mobilní číslo, které následně mohou používat formou SMS zpráv a spojit se tak v tísni s operačním střediskem. Registrace zde.
Zneužití tísňového volání
Všechny hovory na tísňové linky jsou nahrávány a stejně tak se uchovávají čísla, ze kterých bylo voláno. Vypátrání „vtipálka“ tak není nereálné a úhrada nákladů může přijít draho. Nejhorší ale je, že kvůli Vašemu vtipu se nemusí dovolat někdo, kdo pomoc skutečně potřebuje!
Doporučené články k tématu:
Jak přivolat pomoc na dovolené
Hasiči začínají užívat nový systém identifikace železničních přejezdů
Využití GPS souřadnic při tísňovém volání
jak tísnové volání na tabletu zrušit
jak ho na tabletu zrušit