Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonné powerbanky nejen pro případ BLACKOUTu.
Ulice Pardubic pokryl sníh spolu s náledím a do ulic vyrazily sypače a pluhy. Podívejme se tedy na to, jak je zimní údržba v Pardubicích organizována a kdo za ni odpovídá.
Plán zimní údržby
Rozsah zimní údržby (ZÚ) je určen „plánem zimní údržby Statutárního města Pardubice,“ který zpracovaly Služby města Pardubic a.s. a byl projednán Radou města Pardubic. Odpovědnou organizací za provádění zimní údržby ve městě Pardubice jsou na základě smlouvy o dílo Služby města Pardubic a.s. v rozsahu tohoto Plánu ZÚ.
Zimní údržba je prováděna v tomto rozsahu:
- pluhování a posyp vozovek
- pluhování a posyp chodníků
- pluhování a posyp veřejných prostranství a parkovišť
- ruční odklízení sněhu a posyp schodišť, nadchodů, podchodů
- pluhování a posyp cest v parcích a cyklostezek
- odklízení sněhu a posyp vybraných přechodů pro chodce
- rozšiřování křižovatek ve městě
- úklid a odvoz sněhu ze zúžených profilů vozovek v centrální části města a mostů
- odklízení sněhu a posyp vybraných zastávek MHD
- úklid sněhu v době vyhlášení kalamity
- pluhování a posyp na přístupových komunikacích ke školním zařízením v technologické šíři vozidla
- pluhování a posyp na přístupových komunikacích ke zdravotnickým zařízením, omovům seniorů a bezbariérovým domům v technologické šíři vozidla
Místní komunikace, které budou SmP a.s. udržovat v zimním období 2013/2014 ve městě Pardubice, byly podle potřeby zimní údržby rozděleny do kategorií podle stupně důležitosti.
Udržované objekty | m/ks | Lhůty pro zmírňování závad ve schůdnosti a sjízdnosti |
Vozovky I. pořadí důležitosti | 73 610 m | Do 4 hodin po posledním spadu |
Vozovky II. pořadí důležitosti | 110 631 m | Do 12 hodin po posledním spadu |
Vozovky III. pořadí důležitosti | 21 915 m | Po I. a II. pořadí, nejpozději do 48 hodin |
Chodníky/cyklostezky I. pořadí důležitosti | 167 728 m | Průběžně od 05 do 22 hodin |
Chodníky/cyklostezky II. pořadí důležitosti | 30 623 m | Po prvním pořadí |
Parky a parkoviště III. pořadí | 47 ks | Po druhém pořadí dle kapacitních možností |
Zastávky DpmP | 305 ks | Průběžně od 05 do 20 hodin |
Přechody | 355 ks | Průběžně od 05 do 20 hodin |
Nebezpečná místa podchody, nadchody | 35 ks | Průběžně od 05 do 20 hodin |
Školy, zdravotnická střediska, domovy důchodců | 65 ks | Průběžně od 07 do 18 hodin |
Uvedené časové limity se počítají po skončení spadu sněhu nebo mrznoucího deště a nevztahují se na dobu, po kterou je vyhlášena kalamita. Komunikace, které nejsou uvedeny v tomto Plánu zimní údržby, nebudou na základě ,,Platného nařízení“ vydaného Radou města Pardubic udržované z důvodu malé dopravní významnosti nebo technické nedostupnosti. V případě veřejného zájmu, např. náhlá uzavírka – objížďka, lze plán zimní údržby doplnit nebo změnit. Na komunikacích, které jsou v plánu zimní údržby, ale jsou na nich prováděny stavební nebo výkopové práce, nebude prováděna zimní údržba. Zodpovědnost za bezpečný provoz náleží příslušné organizaci nebo dodavateli stavebních prací. |
Městský operační štáb zimní údržby
Městský operační štáb zimní údržby během zimního období kontroluje průběh zimní údržby ve městě Pardubice a rozhoduje o vyhlášení kalamitní situace. Členem štábu je za Statutární město Pardubice primátor, náměstek primátora a vedoucí odboru dopravy a oddělení krizového řízení. Dalšími členy jsou zástupci Služeb města Pardubic, Městské policie a Dopravního podniku.
V případě vyhlášení kalamitní situace organizuje štáb její řešení a přejímá po tuto dobu řízení zimní údržby.
Průběh zimní údržby
Cílem zimní údržby pozemních komunikací je zajistit po celé zimní období zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací, vzniklých zimními povětrnostními podmínkami. Rozsah povinností pro tuto činnost je stanoven tímto plánem ZÚ. Zimní údržba se nevztahuje na plochy, které nejsou majetkem Statutárního města Pardubice nebo jsou v pronájmu a v soukromém vlastnictví.
- Pluhování na místních komunikacích bude prováděno v závislosti na intenzitě sněžení. Při trvalém sněžení se pluhování periodicky opakuje až do konce jeho spadu. Pluhování se provádí od středu vozovky a sníh se odstraňuje k okraji vozovky. Pluhování musí předcházet chemickému nebo inertnímu posypu u sněhových vrstev větším než 3 cm.
- Posyp chemickými a inertními prostředky na místních komunikacích nesmí být prováděn do sněhové vrstvy vyšší než 3 cm. Komunikace I., II. a III. pořadí důležitosti budou sypány chemickými nebo inertními materiály v celé šířce vozovky. Použití směsi chemického a inertního materiálu k posypu vozovek je povoleno jen v mimořádných případech za velmi nepříznivých podmínek.
- Preventivní posyp má velký význam pro včasnou a kvalitně provedenou údržbu před čekávaným spadem sněhu nebo mrznoucího deště na základě předpovědi počasí. Rozšiřování křižovatek
bude prováděno pro zlepšení průjezdnosti vozovek – po propluhování velkou mechanizací (sypače s radlicí), jejich dočišťování menší mechanizací s radlicí jak v centrálních částech města, tak na provozně důležitých komunikacích v katastru města. - Údržba chodníků bude prováděna pluhováním s následným posypem (chemickým a inertním materiálem), který nemusí být v plné šíři komunikace.
- Údržba cyklostezek a cest v parcích bude prováděna pluhováním s následným posypem inertním materiálem nebo směsí písku se solí v poměru 5 :1, který nemusí být v plné šíři komunikace.
- Údržba schodišť, nadchodů, podchodů bude prováděna odmetením sněhu s následným posypem inertním materiálem nebo směsí písku se solí v šíři 1,2 m, v případě naléhavé potřeby i s odvozem sněhu.
- Údržba zastávek a točen MHD bude prováděna odmetení sněhu s následným posypem inertním materiálem nebo směsí písku se solí v celé délce zastávky (zálivu, označeného žlutou čarou).
- Údržba vybraných přechodů bude prováděna ručním úklidem a posypem inertním materiálem nebo směsí písku se solí v šíři 2 m, v případě naléhavé potřeby i s odvozem sněhu.
- Údržba parkovišť a veřejných prostranství bude prováděna pluhováním a posypem (chemickým a inertním materiálem), v případě naléhavé potřeby s částečným odvozem sněhu.
- Údržba přístupových komunikacích ke zdravotnickým zařízením, domovům seniorů a bezbariérovým domům, školním zařízením bude prováděna pluhováním a posypem (chemickým a inertním materiálem), v technologické šíři vozidla od udržované komunikace k hlavnímu vchodu instituce.
- Údržba vybraných mostních konstrukcí bude prováděna odstraňováním sněhu z celé šířky pluhováním a posypem, v případě nutnosti bude proveden odvoz rozbředlé sněhové vrstvy.
- Čištění a uvolňování dešťových vpustí je ručně prováděno dle vzniklé potřeby při větším nebo trvalém spadu sněhu a následném tání.
Odvoz sněhu je prováděn pouze z uličních tras a prostorů, kde je to z hlediska zachování plynulosti dopravy nezbytně nutné, a pouze na základě schválení Městského operačního štábu ZÚ Odboru dopravy. Dále bude prováděn na mostech Sníh bude odvážen na některé z určených složišť – parkoviště za Mlýny (do doby zamrznutí řeky Chrudimky) nebo na zpevněnou plochu nástupiště v areálu bývalých kasáren na Hůrkách.
Mechanismy pro zimní údržbu
Služby města Pardubic disponují pro zimní údržbu vozovek celkem 6 sypači a pluhy Mercedes Benz Axor a 3 traktory. Pro údržbu chodníků je potom připraveno 11 vozů Multicar, malých traktorů a sekaček s radlicí. V místech, kam nemůže zajet větší technika, je používáno větší množství zametáků. Další technika je určena pro odvoz sněhu.
Sněhová kalamita
Mimořádné klimatické podmínky, resp. sněhová kalamita nastává v okamžiku mimořádného zhoršení sjízdnosti a schůdnosti vzniklé nadměrným dlouhodobým spadem sněhu nebo vytvořením souvislé vrstvy náledí na většině komunikací a ploch ve městě, způsobující nesjízdnost nebo neschůdnost pozemních komunikací v obvodu města. Při kalamitní situaci nelze dodržet závazné lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti (§ 45 vyhlášky č. 104/1997 Sb.) dané Plánem ZÚ.
Kalamitní stav vyhlašuje primátor města na základě rozhodnutí Městského operační štáb ZÚ. Ten svolává primátor na doporučení ředitelky SmP a.s. nebo jejího zástupce.
Zajišťování sjízdnosti a schůdnosti na pozemních komunikacích po dobu kalamity se provádí operativně podle vývoje počasí a stavu pozemních komunikací. Řešení kalamity organizuje Městský operační štáb ZÚ.
Za mimořádné klimatické podmínky se považuje sitauce, kdy je souvislá vrstva sněhu nad 25 cm a pokračuje další sněžení nebo se tvoří ledovka nebo souvislé náledí na komunikacích.
Vedoucí zaměstnanci ZÚ SmP a.s. se řídí při vyhlášené kalamitě pokyny Městského operačního štábu ZÚ a zajišťují:
- udržování sjízdnosti pouze na komunikacích I. pořadí důležitosti a to opakovaným pluhováním a případným posypem
- ostatní komunikace ve městě budou udržovány v rámci možností daných povětrnostní situací
- organizaci odvozu sněhu na složiště sněhu. A to jak vlastními silami, tak pomocí organizací a firem na smluvním základě
- úklid sněhu z nejfrekventovanějších míst ve městě Pardubice na základě požadavků odboru dopravy s cílem zajistit postupně sjízdnost komunikací pro vozidla městské hromadné dopravy, zdravotnických služeb, zásobovací vozy apod.
Pro případ mimořádného stavu jsou s podnikatelskými subjekty uzavřeny dohody na okamžité nasazení dalších technických prostředků pro odstraňování kalamitního stavu. Jedná se zejména o traktory s pluhy a manipulační techniku.
Přidat komentář