Tip pro vaši bezpečnost: univerzální výkonné powerbanky nejen pro případ BLACKOUTu.
Ulice Pardubic pokryl opět po roce sníh a spolu s ním se začaly objevovat stížnosti a připomínky k průběhu jeho odklízení. Podívejme se tedy na to, jak je zimní údržba v Pardubicích organizována a kdo za ni odpovídá.
Plán zimní údržby
Rozsah zimní údržby(ZÚ) je určen „plánem zimní údržby Statutárního města Pardubice,“ který schválilo zastupitelstvo města a odpovědnou organizací za provádění zimní údržby jsou na základě smlouvy o dílo Služby města Pardubic a.s. Tento plán se vztahuje pouze na plochy, které jsou majetkem města a nejsou v pronájmu jiných organizací.
Zimní údržba je prováděna v tomto rozsahu:
- pluhování a posyp vozovek
- pluhování a posyp chodníků
- pluhování a posyp veřejných prostranství a parkovišť
- ruční odklízení sněhu a posyp schodišť, nadchodů, podchodů
- pluhování a posyp cest v parcích a cyklostezek
- odklízení sněhu a posyp vybraných přechodů pro chodce
- rozšiřování křižovatek ve městě
- úklid a odvoz sněhu ze zúžených profilů vozovek v centrální části města a mostů
- odklízení sněhu a posyp vybraných zastávek MHD
- úklid sněhu v době vyhlášení kalamity
- pluhování a posyp na přístupových komunikacích ke školním zařízením v technologické šíři vozidla
- pluhování a posyp na přístupových komunikacích ke zdravotnickým zařízením, omovům seniorů a bezbariérovým domům v technologické šíři vozidla
- odklízení sněhu a posyp na místech kontejnerových stání
Místní komunikace, které budou SmP a.s. udržovat v zimním období 2010/2011 ve městě Pardubice, byly podle potřeby zimní údržby rozděleny do kategorií podle stupně důležitosti.
Udržované objekty | m/ks | Lhůty pro zmírňování závad ve schůdnosti a sjízdnosti |
Vozovky I. pořadí důležitosti | 71 625 m | Do 4 hodin po posledním spadu |
Vozovky II. pořadí důležitosti | 109 794 m | Do 12 hodin po posledním spadu |
Vozovky III. pořadí důležitosti | 18 665 m | Po I. a II. pořadí, nejpozději do 48 hodin |
Chodníky/cyklostezky I. pořadí důležitosti | 156 809 m | Průběžně od 05 do 22 hodin |
Chodníky/cyklostezky II. pořadí důležitosti | 28 465 m | Po prvním pořadí |
Parky a parkoviště III. pořadí | 47 ks | Po druhém pořadí dle kapacitních možností |
Zastávky DpmP | 319 ks | Průběžně od 05 do 22 hodin |
Přechody | 333 ks | Průběžně od 05 do 22 hodin |
Nebezpečná místa podchody, nadchody | 36 ks | Průběžně od 05 do 22 hodin |
Školy, zdravotnická střediska, domovy důchodců | 65 ks | Průběžně od 07 do 18 hodin |
Uvedené časové limity se počítají po skončení spadu sněhu nebo mrznoucího deště a nevztahují se na dobu, po kterou je vyhlášena kalamita. |
Městský operační štáb zimní údržby
Městský operační štáb zimní údržby během zimního období kontroluje průběh zimní údržby ve městě Pardubice a rozhoduje o vyhlášení kalamitní situace. Členem štábu je za Statutární město Pardubice primátor, náměstek primátora a vedoucí oddělení dopravy a krizového řízení.
Dalšími členy jsou zástupci Služeb města Pardubic, Městské policie a Dopravního podniku. Své místo ve štábu mají také starostové městských obvodů.
V případě vyhlášení kalamitní situace organizuje štáb její řešení a přejímá po tuto dobu řízení zimní údržby.
Technika pro zimní údržbu
Služby města Pardubic mají k dispozici pro zajišťování úkolů vyplývajících z plánu zimní údržby níže uvedený počet dopravních prostředků a mechanizmů:
Sněhový pluh + sypač | 2x Bucher |
2x MB Axor 1833 Stratos 50-36 | 2x traktor s nesenou radlicí na sníh |
MB Axor 1828 Stratos 50-36 | 2x traktor s vlečenou radlicí na sníh |
MB Atego 1624 SAB 40-36 | 2x traktor s přední radlicí, válcové koště + posyp |
MB Unimog Stratos 24-18 | Mechanizmy pro odvoz sněhu |
MB Atego 1015 Stratos 20-27 | nakladač Kramer |
MB Atego 816 Simed | nakladač Zetor |
Sněhový pluh nebo válcové koště + sypač | nakladač BOBCAT |
Multicar M-30 Belhack BBS | nákladní auta s kontejnery dle potřeby |
2x Multicar M-26 Kobit SP-1 | Mechanizmy pro ruční úklid |
2x Multicar M-26 Simed | 12x technologické vozidlo-valník |
2x Multicar M-25 Belhack BSB | 6x ruční fréza (koště, pluh) |
Pro případ mimořádného stavu jsou s podnikatelskými subjekty uzavřeny dohody na okamžité nasazení dalších technických prostředků pro odstraňování kalamitního stavu. Jedná se zejména o traktory s pluhy a manipulační techniku. |
Sněhová kalamita
Kalamitou se rozumí mimořádné zhoršení sjízdnosti a schůdnosti vzniklé nadměrným
dlouhodobým spadem sněhu nebo vytvořením souvislé vrstvy náledí na většině komunikací
a ploch ve městě, způsobující nesjízdnost nebo neschůdnost pozemních komunikací v obvodu
města. Při kalamitní situaci nejsou schopny Služby města Pardubic a.s. dodržet závazné lhůty
pro zmírňování závad ve sjízdnosti. (§ 45 vyhlášky č. 104/1997 Sb. dané Plánem ZÚ)
Kalamitu vyhlašuje Městský operační štáb ZÚ, který svolává primátor města, na doporučení ředitelky SmP a.s. nebo jejího zástupce.
Zajišťování sjízdnosti a schůdnosti na pozemních komunikacích po dobu kalamity se provádí operativně podle vývoje počasí a stavu pozemních komunikací. Řešení kalamity organizuje Městský operační štáb ZÚ.
Za mimořádné klimatické podmínky se považuje sitauce, kdy je souvislá vrstva sněhu nad 25 cm a pokračuje další sněžení nebo se tvoří ledovka nebo souvislé náledí na komunikacích.
Bydlím v Havličkovi ulici I k rychlodráze, jsem , vzhledem k mému fyzickému omewzení odkázán na pohyb na kole, za současné situace vozovky, plné rozbředlé kaše, je velké riziko úrazu, naví tato část ulice je přes den plná aut, které mnohdy parkují po obou stranách.Přilehlé ulice, na př.Nerudova a kolem parku, jsou ve slušném stavu, domnívám se, že schrábnutí našich 150m by neměl být takový problém.Děkuji.
No jo, jenže těch 150 metrů je ve městě plno a nejde udržovat každý chodník. Spíš by si každý měl odklízet sníh před svým barákem a hned by se chodilo líp.
Milý Mirdo, za prvé se nejedná o chodnik, ale ulici, na které během roku parkuje tisíce platících aut, mimochodem se po ní jede špatně i bez sněhu, pro samé výmoly a pokud se týká úklidu našeho chodníku, který má podle zákona uklízet město, ten si uklízíme sami a navíc parkující auta zabírají někde skoro polov inu vozovky, to jen na vysvětlenou!